Bonjour!
Jeszcze 10 lat temu nie było zbyt wielu poradników, tutoriali czy strategii, tłumaczących jak wygrywać w League of legends. Z tego, co pamiętam były opisy bohaterów, jakieś mniej lub bardziej rozbudowane poradniki jak grać konkretną postacią i to tyle. Brakowało macro, ludzie grali zasadniczo nie skupiając się na objectivach, a fale minionów odbijały się od towerów bez większej wiedzy czy zrozumienia dlaczego i jak to działa. Dlatego Alcony nie tylko bawią, ale też uczą. Rozpoczynamy serię edukacyjną.
Podstawy!
Podstawową umiejętnością każdego gracza ligi powinno być odpowiednie zarządzanie falą minionów. Świadomość, co się z nią dzieje oraz umiejętność przewidzenia jej ruchów. Mamy zasadniczo 3 zasady manipulacji falą:
- Slowpush – czyli samo dobijanie minionów, tak aby “stackować” 3 fale i rozbić je o turret. Pozwala to nam zasadniczo na kilka rzeczy. Po pierwsze tzw. “cheater recall”, czyli od razu cofamy po item, longsword, buty, cloath. Zasadniczo zanim wrócimy na linię mamy item advantage, lepszą pozycję do trade’ów i ominiemy maksymalnie kilka minionów. Po drugie możemy ustawić głęboką wizję, jeśli chcemy być bardziej bezpieczni lub możemy wykonać roam na inną linię czy zrobić drake’a/heralda(grubasa). Przeciwnicy nie mogą się ruszyć, gdyż nie będą chcieli stracić golda i EXP.
- Fastpush – dokładna odwrotność slowpushu. Atakujemy miniony, używamy umiejętności, aby jak najszybciej przepchnąć miniony pod tower. Najbardziej efektywne kiedy uda się zabić przeciwnika i chcemy cofnąć lub wziąć plate’y, a miniony są w niekorzystnym dla nas miejscu.
- Freeze – technika polegająca na utrzymywaniu minimum 3 miniony drużyny przeciwnej więcej niż ilość naszych. Dzięki temu dość bezpiecznie farmimy, a przeciwnik albo cofnie i straci expa oraz golda albo będzie musiał forsować przepchnięcie. Największym minusem tej opcji jest fakt, iż sami nie możemy się ruszyć najczęściej z linii. Bardzo przydatna technika grając na topie, gdyż jesteśmy blisko własnego towera i ciężko nas zgankować.
W tym wszystkim ważna jest jeszcze jedna zasada. Tzw. EVEN MINION RULE. Chodzi o to, że jeżeli ilość minionów jest zbliżona, to będzie się stackowała i docelowo pchała w stronę wieży, od której jest dalej. Już tłumaczę na obrazkach. Zielony obszar oznacza, że jeżeli miniony są w równej liczbie zostaną na środku. W części zielonej wystarzcy jeden minion przewagi, aby zaczęły pchać. Jeżeli dojdą do części żółtej musi być min +2 miniony , aby kontynuowały pusha. Natomiast w części czerwonej potrzeba +2 miniony z canonem lub + 3 zwykłe miniony, aby pchały dalej.
Mam nadzieję, że wszystko jest w miarę jasne. Jeśli macie jakieś pytania albo coś mogę rozszerzyć piszcie smiało!